Pazartesi, Şubat 19, 2007

Bakü'de yaşamak





Asagidaki yazimi aradan gecen 2 yildan sonra revize ediyorum. Bazi Azerilerin elestirilerini hakli bazilarini ise haksiz buluyorum. Kendimin de yasadikca gordugu bazi seyleri degistirmenin dogru olduguna inaniyorum.




- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Buraya geleli yaklaşık 1 yıl oluyor!! Geçen yılın Nisan ayında geldik, Azerbaycan'ın güzide şehri-Bakü'süne..gözzel Bakü'ye..!

İlk zamanlar biraz da rüya gibiydi ve yanımızda annemler ve hatta Bilgiye bile olduğundan, kendimizi çok da uzaklarda hissetmedik. Zaten burası tam da gurbetçilik olmuyor doğrusu. Çok garip bir duygu aslında, kendi ülkende değilsin ama yarı Türkiye'de gibisin! Biraz farklı bir Türkçe konuşup, pazardan bildiğin gibi alışveriş edip, Migros'tan ezine peynirini ve Pınar tereyağını ya da salçanı filan alabilirsin..


Ne var ki, burası Türkiye, hele deİstanbul hiç değil işte !! Neyi bulursan-bul, kokusundan başlayarak, havasına, insanına burası Tür-ki-ye de-ğiiiiil ! Biz sahile yakın bir yerde oturuyoruz ve petrol yeşili denize yakınız..yazın bir koku geliyor ki, insan pencere açıkken içerde kibrit çaksak patlarmıyız diye düşünmeden edemiyor!!

Bir tarafta maddi zorluklar ceken, ortalama maaslari 100 dolar olabir halk..diğer taraftan petrolden yeni zengin küçük bir kitleye ve onlara özenenlere hizmet eden, koca koca Emperio Armani, Gucci, Furla, Hugo Boss mağazaları! Bir de tabii petrol avcısı, kırmızı burunlu, heryere publarını taşıyan iskoç, ingiliz expatlar... ve onlara göre etrafa serpiştirilmiş japon-çin-hint-italyan lokantaları ile saçma pahalı marketler!

Aslında Bakü'lüleri izlemenin güzel bir yolu bir pazar günü sahildeki parklarda dolaşmak.. özene-bezene giyinerek - ama gerçekten ozenerek- danteller, sivri topuklu ayakkabılar, simli-lameli-fırfırlı ceketlerle, bir yandan da kıyafeti feci tamamlayan ayçekirdeklerini çıtlata-çıtlata gezinen kitleyi gormek.. farkli bir duygu tabii.



Kiyaslamak gerekirse Türk'lerden daha medeni yanları var. Örneğin sanat-müzik-resim aşkları..küçücük şehirde bir sürü opera-bale-tiyatro salonu,atölyeler var..ayrıca kadınlar çok daha hayatın içinde ve çalışıyorlar. Aslında çok şanslılar çünkü hem Türk hem de rus kültüründen faydalanabiliyorlar. Ve rusça gibi acayip zor bir dili doğuştan öğrenebiliyorlar. Dolayısı ile hem türk hem rus TV'si, sanatçıları, vs takip ediyorlar.


Orta ve ortanın altındakiler tabii "sovyet vaktını" özlüyorlar. Eskiden devletten arabaları bile oluyormuş..minik bir serçe bile olsa, araba arabadır! Hayat daha kolaymış ve biraz da fazla çalışmadan, azı karar bir hayatları varmış..şimdi zenginler ve olamayanlar şeklinde bir ayrım var tabii.

Tabii buradaki en matrak anlar, Azerice'nin azizlikleri ! Birkaç örnek vermeden olmaz..

-Sümük :-kemik..yani kasaba gidip, bana sümüklü et ver" diyebilirsin! Ya da "azeri kadınları çok sümüklü!!!"

- Başadüşmek: anlamak, bunu bir de uzatarak söylemelisiniz: "başa düştüüüü?", azericede soru eki olan "mi-mı" yok, onun yerine sonunu uzatıp, bir de lazlar gibi sonuna "daaaa" eklerseniz, epey azeriymiş gibi davranabilirsiniz!


- Yahşi: bu zaten çok meşhur bir laf ! iyi-güzel anlamında. "Niceseeen?" " Yahşiyeeem" şeklinde de kullanablirsiniz.


- Kıç : bacak..."kıçım ağrıyor" derlerse şaşırmayın hemen!

-Düşmek: inmek.."şöför bey, ben şurda düşeyim" diyebilirsiniz taksiciye


-Üz-be-üz: karşı-karşıya..


-Azmak : kaybolmak ! Yani biri istanbula gelip de "ben buralarada azdım" derse şaşırmayın, zavallı sadece kaybolmuş aslında!

-Tıpbacısı: Hemşire

-(Gülay'dan taze bilgi:) Ev kuşu : kümes hayvanı
-Tapmak: bulmak..."tapamıyoruuum daaa"
.......................................

Baku`nun sehir merkezinden bir resim...Deniz kenarinda olmasi biraz memleketi hatirlatiyor ancak ruzgari ile Baku`de oldugunuzu hatirliyorsunuz. Baku ruzgarlar sehri demekmis zaten.





Aslında bakılsa çok güzel binaları, doğası var ama..bakan yok - tu ancak son 2 yilda inanilmaz bir degisim oldu ve tum sehirde bir temizlik-restorasyon isine girisildi. Tek tek binalarin uzerleri kazinarak temizleniyor, balkonlar orjinaline uygun yenileniyor, eski sovyet vaktinde yapilan duz binalara bile sari orjinal taslardan kaplama yapiliyor. Gerci bu is bazilari tarafindan cok elestriliyor, bu kadar parayi insanlarin maaslarina, egitime, sagliga yatirilsa diye ama goruntu olarak sehir tam bir degisim yasiyor.

Bakü'ye baharda gelirseniz daha bir içiniz açılır, çiçeklere düşkünler..kışın çok gri ve tozlu bir şehir..bunda tabii yeni yapilmakta olan binlerce binanin santiye tozu ekleniyor ve durum ruzgarli gunlerde cok daha fena oluyor. Buarada gecen 2 yilda Gence, Quba, Lenkeran, Samahi`yi da gordum ev anladim ki Baku Azerbaycanin en kurak ve tozlu sehri. Baku`den uzaklastikca yesi artiyor, ormanlar, daglar, meyve-sebze bahceleri basliyor. Daglari ozellikle cok guzel. Soldan saga Gence, Hacikent daglari, Goygol yakinlari, asagida ise Lerik ve Masalli`dan kareler var.








Son olarak, İstanbul'u, aile ve arkadaşlarımızı cidden çok özlüyoruz. Herkese kendi memleketi daha guzel gorunur mutlaka ve ben dunyanin neresine gitsem Turkiye`yi ve ozellikle de Istanbul`u cok ozleyecegim eminim. Tum karmasikligina, trafigine ve bozulmusluguna ragmen ozluyorum Istanbul`u. Icinde o kadar cok sey barindiriyor ki ondan vazgecmek imkansiz ! Sadece son yillarda Turkiye`de yasananlar beni cok uzuyor ve uzakta yasayan pek cok insan gibi disardan bakinca ben de `canim memleket ne hale geliyor` diyorum. Sadece bakmayip birseyler yapmak lazim biliyorum ama henuz bir yontem bulamadim -politikadan nefret ediyorum.


Burada gecen 2 yildan fazla zamanda ise bu degisik tecrubeden hiz pisman degilim, bize cok sey kattigina inaniyorum..Yine de....evimi ozledim!

23 yorum:

Adsız dedi ki...

ceylancim,
selamlar. ne guzel olmus bu blog olayi yahu. ben de cicegi burnunda bir anne ve gecici sureyle bir ev hanimi olarak takipteyim. baku maceralarini ve ayiklarin yasamindan haberleri bekliyoruz.
hepinizi operim.

ceren dedi ki...

Ceylancim,
Canim arkadasim supersin ya... Kizim acayip bir edebiyat dokturmusssun. Baku de yasayan bir arkadasin olarak seninle gurur duydum. SEKERIM, araya Dubai ve hastaliklar girdi lutfen goruselim artik

Adsız dedi ki...

Yaklasik 4,5 yildir burda yasayan biri olarak Baku'kuyu o denli guzel ozetlemissin ki... Daha ustune ne eklenebilir hic bilmiyorum.

Ayrica kullandigin masalsi dil okadar etkili ki burda gecen yillarim gecti biran gozlerimin onunden.

Ruhuna,Yuregine, Ellerine Saglik
Sevgiler
Elif

Nazli dedi ki...

Merhaba,
Ben de kisa bir sure sonra Baku'ye tasinacagim. Malum petrol muhendisiyim ve bu nedenle bir amerikan firmasinda calismaya basliyorum. Sizlerle tanismak isterim.

Sevgiler,
Ayse Nazli

Ceylan dedi ki...

Ayse Nazlı selamlar,
Gelmene çok sevindim!
Seni de bizim "Bakü'lü Anneler grubu"na katalım hemen çok faydalı olur sana ve ben dahil bir sürü arkadaşla tanışma imkanın olur !
Web adresimiz:
http://groups.yahoo.com/group/bakudekiturkanneler/

email icin: bakudekiturkanneler@yahoogroups.com
Mailini bekliyoruz!
Ceylan

Berceste dedi ki...

Benim favori kelimelerim karga dalı ve kaktırınız :) Uçak düşüşe geçti de ayrı bir güzellik katıyor iniş anına :) Allah'tan ben THY ile uçup o şok anını yaşamadım :)

Adsız dedi ki...

Merhaba.. İyiki tarifdefteri forumunda blogunuzu görmüşüm,Canım Bakümü anlatmışsınız.Azeriyim ve bi kaç senedir İstanbulda yaşıyorum ama ben o kötü pertol kokan havasına,tozlu sokaklarına,365 gün esen rüzgarına,büyük alış-veriş merkezleri olmayışına rağmen Bakümü seviyorum.memleket işte...
Sevgiler..

Ceylan dedi ki...

Biliyorum memleket gibisi yoktur ! Ben de bütün trafiğine, keşmekeşine, sürekli hırsız-kapkaçcı korkusuna, gecekondularına, vandallarına, kalabalaığına rağmen İstanbul'u dünyadaki hiç bir şehire değişmem. Oysa bir Londra, Paris, Barcelona, Roma, vs vs varken belki bazıları da bana deli der ama memleket işte !!
Diğer yazılarımı ev yorumlarını okudnuz mu bilmiyorum ama çalışmaya başladığımdan beri Bakü'ye başka bir gözle bakıyor ve daha çok seviyorum. Bu yazı taaa 2 yıl önce ilk geldiğimde yazılmıştı. Hem Bakü o zamandan beri epeyce değişti - petrol kokusu, rüzgarı ve tozu hariç ! Onlar aynen bıraktığınız gibi :)

Adsız dedi ki...

Harika gözlemler okurken cok güldüm:)
Bence tanıtmalısın baküyü,nerede ne yenir nereye gidilir, ve hayatından kesitler filan. Başarılı bir blog.

Adsız dedi ki...

okurken ozledim memleketimi gozlerim doldu benden bile guzel anlatmissin bakuyu

www.yapraksarma.blogcu.com dedi ki...

merhaba,sanki bende Baküdeymişim gibi uzun uzun gezindim..çok güzel yerler açıkcası.oğlunuzun unlar içindeki resminede bayıldım sevgiler.yakışıklı böreğinizide deneyeceğim.malzeme çok az ve görünüm süper

Adsız dedi ki...

cok guzel yorumlamisssin.bravo.ben dogma buyume bakuluyum.ama turk lisesinde okuyorum.bakum gercekten de anlattigin gibi,bence eteyini kafana geciren ruzgari bile muhtesem bakumun.tesekkurler :)

who am I dedi ki...

merhaba bende 2 hafta sonra baküye çalışmaya gideceğim mimar olarak.
internette araştırma yapıyorum bakü de yaşama dair 1-2 tane bilgi içerikli yazı buluyorum. forumlar berbat zaten. öncelikle paylaşımın için teşekkürler. ben turları merak ediyorum. günübirlik kaçılacak güzel yerler var mı? mesela istanbuldaki şile,ağva..vs gibi. dağlardan bahsetmişsin oralara nasıl gidilir. mesela gidilip kahvaltı yapılabilir mi emirganda kahvaltı gibi.detayları merak ediyorum. değişik mistik tarihi yerleri nereler. kenarda kalmış görülmesi gereken yerleri var mı. mesela güzel canlı müzik (jazz gibi-rock gibi) yapılan yerler var mı? Fotografçılık klüpleri, lain dans klüpleri kursları var mı mesela...abarttım galiba. istanbulu çok özleyeceğim sanırım.

Ceylan dedi ki...

Nefin cok sevdigim arkadaslarim var Baku`de, onlarla irtibata gecersen sana tavsiyelerde bulunabilirler..Baku cokd egisti-gelisti artik...Eger irtibata gecmek isterse ceylanayik (@) g m a i l . com adersinden bana ulasabilirsin.

Adsız dedi ki...

Selamlar Ben de buyuk ihitamelle yakında Baku'ye caşısmak icin gelecegim Yabancı bir firma ile anlaşmak üzereyim. Ailemle gelecegim icin öncelikle orda bir ev bulmalıyım kendime. Ceylan acaba Baku'de hangi semtler daha zezih ve güvenilir? Yardımcı olabilirsen sevinirim.

Adsız dedi ki...

Bakü ye geleli 2 ay oldu. Ve maalesefki Bakü 'nün hiç bir tarafını sevemedim. Çok güzel anlatmışsın Bakü 'yü. Güzel bir şehir ama bu kadar bomboş bir yer daha görmedim. Ve kesinlikle Azeriler yardımsever, sıcakkanlı insanlar diyemeceğim, keşke düşüncelerim farklı olabilsydi. Çok özledim İstanbul'u. Hani derler ya İstanbul'un trafiği, buradaki çok daha korkunç , çok daha saygısız şoförler var. Maalesefki bir süreliğine burdayımmm:(

Adsız dedi ki...

2 aydır bakü deyim, ve hiçbir yerini sevmedim.Tamam şehir olarak belki güzel ama bu kadar bomboş bir yer daha görmedim. Azerilerin hiçbir sıcak taraflarını da görmedim. Ayrıca trafik İstanbul dakinden çok daha kötü, yani nasıl böyle araba kullabiliyolar anlamıyorum. Çok kötü şeyler yazdığımı farkındayım, fakat 2 yılım burada geçeceği için çok mutsuzum:( Bir sürü ülkeye gittim, ama hiçbirisinde bu kadar mutsuz olmamıştım, ve İstanbul 'u çok özledim.:((

Ceylan dedi ki...

biz baküden döneli2 yıl oldu ve şehir güzelleşti aslında...ve oradaki yalnız günlerimizi özlüyorum bazen..memlkete başka bir duygu ama uzaklarda da mutlu olmak mümkünmüş..ki bakü çok da uzak sayılmaz..mutlaka keyfini çıkaracak birşeyler bulunur..azerilerle dost olmak çok keyiflidir, inşallah siz de güzel günler geçirirsiniz..sevgiler !

Adsız dedi ki...

Teşekkürler ben dahil gitmeyi düşünenler için çok faydalı oldu.

Selamlar Turgut.

yusra dedi ki...

bende eylülde geliyorum baküye biraz korkuyorum endişeliyim.. tek başıma gelicem üniversite için.. ama sizler gibi insanalr olduğunu bilmek yüreğime su serpti doğrusu..

Adsız dedi ki...

Gerçekden de güzel yorumlamişsin şekerim.ben bakuluyum ve bakude kaliyorum.sizin anlamaniz için türkce yazdim.teşekurler basarili blog:)

Adsız dedi ki...

Merhaba iki aydır eşimin işinden dolayı Bakü de yaşıyorum. Ingilizce öğretmeniyim ama dönem başını kaçırdığım ve hamile olduğum için bütün gün evde kalıyorum ve çok sıkılıyorum. Burada gidilebilecek kurslar var mı vaktimi nasıl geçirebilirim yardım ederseniz çok sevinirim. Maalesef burada komşum bile yok . Cevabınızı bekliyorum teşekkürler.

Ceylan dedi ki...

Merhabalar, biz oradan ayrılalı 6 yıl oluyor. Buarada bakü muazzam değişmiş, gelişmiş, güzelleşmiş. Facebook'tan belki Türk Anneler grubu gibi birşey bulursunuz? İngilizceniz varsa Expat grupları da çok yardımcı olur: Internetten biraz daha araştırmanızı tavisye ederim. Kolaylıklar ve sevgiler!