Salı, Mart 27, 2007

TÜRK GECESİ : İŞTE KAYINVALDEMİN MEŞHUUUR KISIRI !


Türk Gecesi aktivitesine benim katkım da, hayatta en sevdiğim Türk mezesi/salatası olsun dedim !

BU BİR EFSANEDİR, DİKKAT !!!

Ben çocukluğumdan beri bir kısır hastasıyım! Kısırlar arasında da ciddi ayırım yapardım ama o kadar sevince her türlüsünü de yerdim!! Ta ki bu kısırla tanışana kadar !

Bu kısır gerçek bir efsanedir bizim ailede! Benim ne kadar çok sevdiğimi bildiğinden, kayınvaldem her fırsatta yapar sağolsun. Biz Bakü'ye gelince mecburen bu sırrı öğrendim!!!

Orjinali kadar olmasa da gerçekten her yiyenin hayran olduğu bir tarife sahip olduğumu rahatlıkla söyleyebilirim!

Ancak burada işin en önemli sırlarından biri de kullandığımız malzemelerde. Aslında tüm yemeklerde elbette malzeme seçimi işin püf noktasıdır ama kısırı da kısır yapan, bulguru, salçası ve narekşisi olduğundan, bu üçünün kalitesi ve cinsi lezzetini inanılmaz değiştiriyor.

En başta bulguru. Bu kısırda bulgur olarak kayınvaldemin bize tanıştırdığı ve herdefasında bize bıkıp usanmadan aldığı esmer ince bulgur kullanılıyor. Ve herşeyi aynı tutun, sadece bulguru değiştirin, lezzeti cidden değişiyor ! Sanırım aktarlardan ya da Carrefour'dan bulabilirsiniz. Biz Bakü'ye torba torba üşenmeden-sıkılmadan taşıyoruz valla!!
İkinci özel ve önemli malzeme ise, her yıl sevgili Fatoş Yengemizin bize Adana'dan getirttiği gerçek ev yapımı leziz kırmızı biber salçası. O kadar lezzetli ve yemeklere öyle bir fark katıyor ki, onsuz ne yaparız diyerekten yine kutu kutu Bakü'ye taşıyoruz. Hatta ilk gelirken taşıma şirketindeki adamlara yalvardım, " Bakın biz Türküz, kendi salçamız olmadan bir hiçiz!!" diye duygu sömürüsü yaptım da, mobilyaların arasında epeyce gizlemiştik beraber!! Buradan Fatoş Yenge'ye de tekrar çok çok teşekkür ederiz, bizi bu doğal ve leziz salçalarla tanıştırdığı ve her yıl bize de getirttiği için. Buaralar kayınvaldemin stoğundan yiyoruz, ona da çok teşekkürler!
Nar ekşisi ise bize Bakü'nün armağanı! Buranın narları çok meşhur ve gerçekten mevsiminde çok güzel. Dolayısı ile nar ekişisi de çok güzel. Azeriler ızgara balığı bile nar ekşisi ile yiyorlar. Bizimkinden daha tatlı ve koyu kıvamlı ve leziz!
Bir de bu kısırda malzeme çok bol, sanırım bu da etkiliyor lezzeti.
Bulgur zaten benim aşık olduğum vazgeçilmezim ! Bulgurlu herşeyi severim-yerim ! "Bulgur ye" aktivitesi oldu mu acaba ? Olmadıysa nefis olurdu di mi??
Tamam, artık gevezeliği bırakıp tarife geçiyorum.
Malzemeler:
  • 3 çay bardağı ince esmer bulgur
  • 2 çay bardağı kaynar su
  • 2 orta boy soğan
  • 1'er demet nane, maydonoz, taze soğan
  • 3 çorba kaşığı nane
  • 2 tatlı kaşığı kırmızı biber
  • 1 tatlı kaşığı isot
  • 1 çay kaşığı karabiber
  • 1'er çorba kaşığı kırmızı biber ve domates salçası
  • 1 çorba kaşığı kimyon
  • 4 çorba kaşığı nar ekşisi
  • 1 limonun suyu
  • 6 çorba kaşığı zeytinyağ

Tarifi :

  1. Kuru soğanı incecik doğrayın
  2. Derin bir tencerede, bulgura soğanı ve domates ile biber salçalarını ekleyip, iyice karıştırın
  3. Kaynar suyu da ekleyip, yine iyice karıştırın ve kapağını kapatıp 20dakika kadar bekletin (eğer bulgur sert kalırsa su miktarını arttırabilirsiniz ama çok azar azar yapın)
  4. Bu sırada tüm yeşillikleri incecik kıyın
  5. 20dakikanın sonunda, önce tüm baharatları (nane, kimyon, kırmızı-kara-isot biberleri) ekleyin ve iyice karıştırın. Salça ve baharatlar heryere eşit bir şekilde dağılmalı
  6. Yeşillikleri ekleyin
  7. Zeytinyağ-limon-nar ekşisini ekleyin. Dilerseniz, önce benim verdiğim miktarlardan daha azını ekleyin. İyice karıştırın ve damak tadınıza göre biraz daha ekleyin. Ben kimyonunu ve ekşisini çok bol seviyorum, acısını ise orta.
İşte budur ! Koca bir tabağı bıkmadan yiyebilirim! Zaten dediğim gibi bulgur o kadar ilahi ve özel bir gıda ki yemekle de çok iyi ederim!
Kayınvaldeme bizimle bu sırrı paylaştığı için tekrar çok teşekkür ederim!
Geriye bir-iki tarif daha kaldı, onları da ele geçirdim mi, aile hazinesini tamamlayacağım :)
Afiyet olsun!

9 yorum:

Defne dedi ki...

Uyku tutmadi, blog arkadaslarima bir bakayim dedim. Gecenin bu saatinde kisir ister mi insanin cani, istedi sayende :)). Cok guzel cook!

Tuba dedi ki...

Merhaba Ceylan, Defne'den bloguna ulastim ve ilk defa geliyorum. Dovga corbasini cok az kisi bilir, ben de bloguma koymustum. Sende de gorunce cok sevindim. Cok guzel, degisik tariflerin var, blogunu begendim. Ben de beklerim, sevgilerle,

pecete dedi ki...

Eğer humus tarifi vermesseniz olmaz!! Kısır ve muammara tamamdır. Ellerinize sağlık

Ceylan dedi ki...

Defne Selam!
Gecenin bir kör vakti biz deli blogcular buluşup duruyoruz di mi!! Dünyanın bir ucundan digerine sürekli birilerinin canını bir şeyler çektiriyoruz bi de ! İlerde teknoloji belki ekrandan tabağa da koydurur bu tarifleri !!!

Tuba, çok sevindim tanıştığımıza.Sen de memleketten uzakta olanlardansın demek. Süper tarifler gördüm ilk bakışta blogunda, sık sık ziyaretine, Bakü'den taa Amerika'ya gelirim artık! Azerbaycanda olmanın nadir güzel yanlarından biri de bize çok yakın ama biraz farkı olan lezzetleri keşfetmek oldu!!

Ayşem, selamlar !
Aynen! Sıra humusta ! Onun için de, bahsettiğim Fatoş Yengemizin Mersin-Adana tarafından nefis bir tarifi var. O da başka bir efsanedir. Ne zamandır canım çekiyordu, derhal çalışmalara başlayacağım...da bu gidişle ben hamileliği kaç kilo ile kapatacağım onu bilmiyorum!!!!

Herkese sevgiler !
Ceylan

NiNo dedi ki...

harika olmus ellerinzie saglik

Adsız dedi ki...

ceylan çikolatalı pasta insallah aradığım kişisindir

Ceylan dedi ki...

Nino'cum teşekkürler, keşke ikram edebilsem buradan!!

İsimsiz arkadaş!! Ne demek istediğini pek anlamadım! Acaba çikolatalı pasta grubundan mı burayı buldun?? Aradığın ben miymişim??

durutarifler dedi ki...

Bu tarifi mutlaka deneyeceğim. Kısırı sevmeyen olur mu hic.

sema dedi ki...

bu kadar anlatilan kisiri denememek olmaz dedim ve bugun yaptim, gercekten cok lezzetli anlattiginiz guzellikte bir kisir oldu. Paylasim icin cok tesekkurler!!