Cumartesi, Mart 31, 2007

Eyvah Sobelendim! ELİMİN ALTINDAKİ HARİKALAR

ALDIM, KULLANDIM, MEMNUNUM..

Blog camiasının sevilen oyunu, anlat bakalım şu "aldım, kullandım, memnunum" dediğin hayatını kolaylaştıran, renklendiren 'şeyleri' " oyununa beni de Nükhet sobeleyerek davet etti.

Pek çok blog bu işe çoktan el attı ve ilginç bir şekilde bloglar arası ortak bir sürü şey de çıktı. Dünyanın dört bir yanından, hanımlar bir şekilde, "aklın yolu birdir" sözünü doğruladılar tabii!

Öncesinde kendi mutfak maceramdan bahsetmek istiyorum biraz!

Yemek yapmaktan ziyade yemek kitapları okuyarak başladım ben! Ders çalışırken sıkıldığımda (ki bu çok olurdu tabii!), annemin yemek ansiklopedilerini okurdum! Derken üniversite yıllarında, yazın annem yazlığa gitmeye başlayınca yemek işleri bana kaldı. Lise sonun yazında ehliyet kursuna giderken, Levent çarşıdan alışveriş yapardım. Gönül Candaşın yemek kitabındaki tarifleri, dersteki hocalarla konuşurduk, tavsiyeler alırdım! Babam da yaptığım yemekler hakkında ilk eleştrilerini zevkle verirdi! Derken artık her yaz bizim evde arkadaşlarıma minik ziyafetler verir oldum.

Buarada da üniversitenin radyosunda "Mutfak" adında bir program yapardım. Bir üniversite radyosu için çok absürddü aslında ! Yani yatakhanedeki gariban arkadaşlar, zaten annelerinin yemeklerini özlerken, benim ballandıra ballandıra anlattığım yemek tariflerini, içlerinden epeyce saydırarak dinliyorlardı herhalde!!

Daha sonra iş hayatına girince de şansıma Nestle'de bulunduğum görevlerden birinde Türkiye'nin yeme-içme alışkanlıkları üzerine ev-ev gezdim. Bir de yöresel yemek yarışmasının jürisi olarak tüm Türkiye'yi 2 kere gezince.... İyice yemek konusunda hasta bir tip oldum! Ancak iş hayatım çok yoğundu ve çok da severek çalışıyordum, bu yüzden bu konu hep bir hobi olarak devam etti. Şimdi çalışmıyorum ama Mert ve hamilelik beni yeterince yoruyor doğrusu. Gelecek neler gösterecek bakalım!

Gelelim benim vazgeçilmezlerime...

Önce kitaplardan başlayalım. Yazdığım gibi yemek kitaplarını neredeyse roman tadında okumayı sevdiğim için ciddi bir kitap koleksiyonum oldu. Bakü'ye hepsini getiremedim. İşte buradayken en çok kullandıklarım:


Pastacılık yeni bir merak bende de.
Çikolatalı Tatlılar ve pastalar kitabını çok kullanırdım ama diğerleri Amazondan ve epeyce yeni sayılır. Üçü de güzel kitapların.


Tabii ki Emel Başdoğan'ın kitabı baş köşede. Ben üst süslemlerinde bloglardaki pek çok arkadaşım kadar iddalı değilim ama Emel'in kek ve iç tariflerini başarıyla uygulayabiliyorum. Diğer kitap da özellikle mini-kek severlere, güzel süsleme fikirleri veriyor. Pasta süslemeleri de daha kolay.

Kek ve diğer unlu tarifler içinse resimdeki kitapların hepsini kullanıyorum. En son aldığım Beyaz Unsuz Şekersiz tarfiler (bu arada üzerindeki Beyaz Mutfak kitabı ile nasıl bir kontrast oldular ama!!) kitabını çok çok beğendim, sağlıklı unlu tarifler arayanlara birebir! En üstteki şu küçük ince kitap ise, özellikle Remzi'de falan bulunan Women's weekly serisinden. Onların pek çok çeşidi var ve genelde çok pratik tarifler içeriyor.

Mutfağımın baş tacı 2 kitapsa Eskimeyen Tatlar ve Bereketli olsundur. Eskimeyen tatları tüm klasik türk yemeklerinde güvenerek kullanıyorum!!! Tarifleri orjinal ve ölçüleri ile başarı neredeyse garantili! Bereketli Olsun çok klasik, çok temel tarifleri olan bir kitap. Neredeyse Mutfak 101 seviyesi ama en çok yenilen türk ev yemekleri (hatta konken böreğine kadar!!!) bu kitapta mevcut.

Ağır misafirlere ya da partilere yandaki 3 kitaptan da faydalanıyorum. Jamie Oliver ilk meşhur olduğundan epeyce meraklısıydım, çok yemek yaptım kitaplarından. Remix serisini yeni aldım, memnunum! Nerede-Nasıl yiyelim özellikle sofra dizaynı konusunda çok iyi.




Sebze ve salata aşığı olarak bu konuda da güzel kitaplarım var. En başta tabii ki Tijen İnaltong'un hemen hemen bütün kitaplarından çok faydalanıyorum. Hatta kitaplarından özet çıkarıp, tariflerin isimlerinden liste yapıp, sırayla denediğim olmuştu bir ara, eşim çok mutluydu bu durumdan! Gökçen Adar'ın tarifleri ve Sebze Yemekleri adlı kitap da misafirler için çok güzel öneriler içeriyor.

Diğerlerine gelince...

Minik rendemi çok seviyorum. Avuçiçi kadar ama boyundan büyük işler yapar o ! Muskatları, karanfilleri rendeler. Hemencecik azıcık bir kaşar rendelemek gerektiğinde, ya da birazcık çikolata ya da limon kabuğu gerektiğinde imdadıma yetişir! Üstelik yıkaması da çok kolay (ben rende yıkamayı hiç sevmem de!!). Nereden aldığımı hatırlamıyorum maalesef (hamileliğime verin artık!)!

Kendi kendine çırpınıp duran mikserim, özellikle kek-pasta yaparkenki kol ağrılarına birebir tabii! Benimki Bosch marka ve 7 yıldır tık demeden çalışıyor maşallah!

Silikon kalıbım çok yeni ! Tupperware'den annemin hediyesi. Havuçlu kek tarifimde yazmıştım, neden daha önce keşfetmemişim diye epey yandım! Hiç yağ sürmeden keki koyup, "plop" diye kek çıkınca minik bir şok geçirdim ben ! Acemi şeflik böyle birşey işte!



Kurabiye kalıplarım Coccolat'dan. Mert ve arkadaşları bu şekillere bayılıyor! Kayınvaldeme Bakü'den sipariş vermiştim, o sağolsun aldı, yengemiz Yanina da Bakü'ye gelirken, bavulunun yarısını benim pastacılık malzemeleri ile doldurup geldi. Gümrükteki Azeriler açsa ne yapardık bilmem, gıda boyaları, şeker hamurları, glikoz, kalıplar...



Biraz çeyiz açar gibi oluyor ama şu ikili servis tabağıma bayılıyorum! Kuzen Pınar'ın ev hediyesidir ve benim en favori sofra kozumdur! İçine özellikle mesela hünkar beğendi ya da et-pilav kombinasyonu o kadar yakışıyor ki.



Bir de yine çeyizlik (!) bir parça, cam servis tabakları. Şekil-şekil, boy-boy, sıra-sıra dizince, sofra pek hoş oluyor ! Ben cama zaten hayranım, bir de böyle sade çeşitleri olunca dayanamayıp alıyorum. Bunları Monev'in indiriminden almıştım. Çok memnunum !



Son olarak da çok klasik ve eski moda birşey ! Bir tarif defteri. Bu defteri İtalya'nın minik bir kasabasında, küçücük bir dükkanda bulmuştum. Çok hoş bir kadın, kurutulmuş çiçekleri pek çok değişik objeye yerleştirmişti. Tablolar, defterler, çerçeveler..Benim defterimin kapağında bu çiçeklerden var. İçinde ise güzel bir fihrist ile çeşitleri ayırabiliyorum. Bakü'ye gelince tüm anne tarifleri buraya işlendi. Ayrıca bloglardaki güzel tarifleri de vakit buldukça yazıyorum. Biraz eski moda ama hala çok güzel bence!


Geçen gün ev bir üretim merkezi gibi oldu. Bir yanda ekmek makinasında cevizli ekmek pişerken, diğer yanda Mert Bey'in yoğurtları mayalanıyordu. Başka bir tarafta, bir dolap kapağına aslımış kesik süt ise lor peyniri olmayı bekliyordu !! Süt-peynir-ekmek derken sıra neye gelecek bakalım diyor eşim! Ben de salça diyorum! Yaza salça yapmayan tembel-tenekedir!

Şimdi ben kimi sobelyeceğim?? Mesela Pasta Kulubesi, Samanyolu Aslı, Peçeten Notlar katılmışlar mıydı bu oyuna acaba? Katılmadılarsa, benden onlara sobe !!

Sevgiler !

4 yorum:

Nukhet dedi ki...

OOO Ceylancim
Demek bu kadar beklemen bosuna degilmis anlatacak gosterecek cok sey varmis. Kitaplarin ne kadar hos. Patacilik gibi yemek kitabi merakida yeni bende. Turkiyede onceden hep Sofra dergisi alirdim. Ben de de ilk ciktigi 2-3 yila ait saglam bir arsiv vardir.

Hepsi cok hos anlattiklarinin, iyiki seni sobelemeisim. Bakuye Sevgiler

Ceylan dedi ki...

Çok sağol NÜkhet'cim. Senin bloga da yazdımya, epey ciddiye alıp hazırlandım bu listeye! Güneşi kovaladım resimler iyi çıksın diye ! (ay şiir gibi oldu :) Ben de üniversite yıllarında o dergileri (Mutfak Rehberi ve Sofra) toplamaya başlamıştım. Sonra baktım ki kütüphanemede yer kalmadı, artık kitaba döndüm!! Hala atmaya kıyamıyorum tabii, istanbuldaki evde bekliyorlar beni. Haftaya ctesi Türkiye'ye gidiyorum, 3 aylığına, çok heyecanlıyım. Biiiir sürü alışveriş (başta Eminönü Fermo ve kitre!!!) yapacağım inşallah ! Bebeğim umarım sabreder de vaktinde gelir, gelmeden de benimle gezer oraları :))
Sevgiler,

aslı dedi ki...

sevgili ceylan çok tşk.ler tabiki kabul etmezmiyim büyük bir zevkle ama neler yapıcam şimdi senin yazında beni bayağı heyecanlandırdı bu arada ben bloğu açmam konusunda beni teşvik eden arkadaşım hülya tarafındanda sobelendim canım ikinizin teklifini de birlikte kabul ediyorum .....sevgiler

Tijen dedi ki...

Sevgili Ceylan,
Kitaplarımı listeye eklediğin için çok teşekkürler. İşe yaradıklarını bilmek iyi geliyor.
Her şey gönlünce olsun.
Tijen